Waarom zou je met SEO tekstschrijven beginnen?

Ben jij voor het vinden van klanten (deels) afhankelijk van je website? Dan is het zeker aan te raden om te beginnen met SEO tekstschrijven. Dit betreft het schrijven van teksten gebaseerd op een zoekwoordenonderzoek, met als doel meer bezoekers naar je website te trekken. Je kunt zelf aan de slag gaan met de teksten voor je website, maar je kunt ook een SEO tekstschrijver inschakelen, bijvoorbeeld via Doublesmart. Deze persoon zal zich ontfermen over de content op jouw website, en deze zodanig schrijven dat zowel de lezer als Google precies weet wat jij te bieden hebt. Bovendien worden er zeer relevante zoekwoorden in verwerkt, en dat in de juiste hoeveelheid. Maar hoe dragen SEO teksten bij aan jouw vindbaarheid in Google?

Welke zoektermen zijn relevant?

Allereerst, als je via Doublesmart een SEO tekstschrijver inschakelt zal deze een zoekwoordenonderzoek doen. Dit houdt in dat er onderzocht wordt welke zoekwoorden (of combinaties daarvan) je het beste kunt gebruiken in de teksten op jouw website. Zo wil je bijvoorbeeld weten wat het zoekvolume op deze termen is, en hoeveel concurrenten reeds teksten hebben met de nadruk op deze zoektermen. Meestal geldt: hoe origineler en specifieker de zoekwoordcombinatie, hoe beter. De meeste mensen zijn namelijk geneigd een tekst zo algemeen mogelijk te houden, maar dat betekent niet alleen dat vele andere websites soortgelijke teksten zullen hebben, maar ook dat je de doelgroep veel te breed benadert.

Creëer sterke landingspagina’s

Natuurlijk moeten in feite alle pagina’s op je website sterke teksten hebben, maar voor landingspagina’s is dit nóg belangrijker. Dit zijn de pagina’s waar mensen doorgaans op terecht komen na het klikken op de link in een van je Google Ads. Je moet daarbij in gedachten houden wat de reden is dat je deze advertentie online hebt gezet. Wil je verkopen of leads genereren, of bijvoorbeeld mensen zich laten inschrijven voor een gratis cursus? De tekst moet zodanig geschreven zijn dat hij mensen prikkelt om een conversie uit te voeren, oftewel inclusief de juiste call-to-actions. Dit is moeilijker dan het lijkt, want je moet er ook nog de juiste zoektermen in verwerken, en er tegelijk een logisch verhaal van maken. Vind je dat lastig? Contacteer dan de professionals van Doublesmart.

De kracht van sterke metabeschrijvingen

In de zoekresultaten van Google staat er altijd een klein stukje tekst over jouw website, en aan de hand daarvan besluit iemand om al dan niet op de link te klikken. Als je deze niet zelf invult dan kiest Google zelf een relevant stukje tekst van deze pagina, en die is niet altijd even relevant. Een sterke metatitel en -omschrijving vat in slechts enkele woorden/zinnen samen wat er op de pagina te vinden is, en een goede SEO tekstschrijver kan je helpen door deze voor je te schrijven. Het is namelijk een gemiste kans om metabeschrijvingen niet zelf in te vullen, want zo heb je veel minder controle over of mensen in de zoekresultaten van Google op jouw link klikken.